Житлові субсидії
Як держава захищатиме 34% українських сімей?
Особливо спекотним місяцем, на додаток
до температурних рекордів, серпень став для працівників Міністерства праці та
соціальної політики, регіональних відділень соціального захисту та Пенсійного
фонду. Бо саме зараз, незважаючи на сезон відпусток, Урядом розпочато программу
з оформлення житлових субсидій з метою захисту широких верств населення від
наслідків підвищення ціни на газ та житлово-комунальні тарифи.
Чому так поспішають? А тому, щоб вже до
15-20 вересня, коли люди почнуть отримувати розрахункові книжки з новими
тарифами за попередній місяць, а головне - до початку опалювального сезону (15
жовтня), треба завершити всю роботу з надання субсидій та максимально
«амортизувати» ціновий удар. Саме таку стратегію, аби не залишати людей
наодинці з тривожними думками та порожніми гаманцями, обрав Уряд, спрацювавши
на випередження. І вже 14 липня було оголошено, що найуразливіші верстви
населення не відчують на собі нового цінового шоку завдяки новій, прозорій та
спрощеній системі надання субсидій, яка охопить від 1 до 1,5 мільйонів сімей в
Україні.
Від 14 липня, коли Кабінет Міністрів
України прийняв Постанову щодо посилення соціального захисту населення під час
оплати житлово-комунальних послуг, минуло, як бачимо, не так багато часу, однак
вже чимало зроблено для того, щоб малозабезпечені громадяни не відчули ані
зайвих переживань, ані погіршення свого матеріального становища.
Дехто може заперечити, що
субсидії були й раніше, - взагалі, програма „Житлові субсидії” запрацювала в Україні
ще у 1995 року. Але щоб її отримати у
минулі роки люди збирали численні довідки (від 5 до 8), стояли в принизливих
чергах тощо. Саме тому система надання субсидій нерідко піддавалася критиці за
свою забюрократизованість і громіздкість. Та й люди відверто говорили, що легше сплатити квартплату повністю,
аніж зібрати докупи всі необхідні документи.
Для того, щоб не повторювати
негативний досвід, цього року Мінпраці розпочало роботу по субсидіям за новою
схемою.
По-перше, знижено
поріг витрат на оплату
комунальних послуг. Відтепер він не перевищуватиме 15% від родинного доходу для
працюючих громадян та 10% для сімей, які складаються із пенсіонерів, інвалідів
і дітей до 18 років. Таким чином, на допомогу держави зможуть розраховувати
більш широкі верстви населення! Новою програмою соціальної підтримки буде
охоплено від 1 до 1,5 мільйонів сімей.
По-друге, спрощено процедуру надання
необхідних документів. З 1 серпня громадяни звільняються від необхідності
збирати від організацій, які надають комунальні послуги, довідки, що необхідні
для призначення субсидій (зокрема, про склад сім'ї, наявність та вартість
комунальних послуг). Така інформація у п'ятиденний термін надаватиметься
житлово-експлуатаційними підприємствами, які поставляють населенню газ для
побутових потреб, та іншими підприємствами на запит органів соціального
захисту. Що необхідно для оформлення,
так це: заява на субсидію, декларація про доходи, а працюючим ще треба буде
додати довідки про доходи. При цьому влада, за словами Прем’єр-міністра Миколи Азарова,
свідомо йде на принцип довіри при заповненні декларації. Хоча, звичайно, певний
контроль відбуватиметься і тому, хто дав неправдиві дані про свої доходи,
занизивши їх, доведеться все одно, вже
заднім числом, сплачувати всю суму.
По-третє, запущено механізм
організації нового порядку надання субсидій населенню на регіональному рівні,
для чого створені спеціальні комісії, які забезпечуватимуть належну взаємодію
між органами системи соціального захисту, підприємствами і організаціями, які
працюють у комунальній сфері. Також
відкриті гарячі телефонні лінії, організовано надсилання спеціальних адресних
листів тощо. І майже за два тижні Пенсійний фонд вже встиг поінформувати кожну
сім'ю, в якій є пенсіонер, про спрощений механізм здобуття житлових субсидій.
Такі сім’ї отримали лист із спеціальним зверненням Пенсійного фонду, до якого
вкладені чисті бланки документів (спрощена форма заяви і декларації про доходи)
із зразками їх правильного заповнення, адреса місцевого управління соцзахисту,
куди необхідно направити заяву, та конверт для безкоштовної відправки такої
заяви для призначення субсидії. 9
мільйонів таких листів вже розіслано по Україні для прискорення процедури оформлення. Завдяки цьому люди
зможуть просто вкласти у конверти свої довідки та заповнені заяви і надіслати
їх за вказаною адресою. Хіба це не є, як для нашої досить забюрократизованої
системи, навіть революційною спрощеністю?
І все ж, можуть виникати різні додаткові
питання, бо кожний випадок – це індивідуальна та нестандартна ситуація, яка
інколи потребує окремого розгляду та вирішення. Тож, завдяки допомозі
спеціалістів Мінпраці, ми відповідатимемо на ваші запитання, які надходять на
„гарячу лінію” у Міністерстві – 0800507309. Вважаємо, що такі відповіді
допоможуть вам.
Запитання-відповідь:
Куди звертатися за оформленням
субсидії? Яка процедура?
Для
призначення субсидії громадянин, особа
якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає до органу праці та
соціального захисту населення за місцем проживання: 1-заяву;
2 - декларацію
про доходи і майновий стан осіб, зареєстрованих у жилому приміщенні;
3- довідки про
доходи кожної особи, зареєстрованої у жилому приміщенні (для працюючих);
Рішення про призначення субсидії приймається протягом 10 днів після подання
заяви та всіх необхідних документів.
На який термін призначається субсидія?
Така компенсація сім'ї призначається на
6 місяців.
Якщо плата за опалення нараховується лише в
опалювальний період, субсидія призначається на весь цей період (до 7 місяців).
Субсидія на придбання твердого палива призначається один раз на календарний
рік.
Чи враховується при наданні субсидій розмір помешкання?
Субсидії розраховуються в межах
встановлених норм на квартирну плату (
Рішення про призначення субсидії у таких
випадках приймається на підставі акту обстеження матеріально-побутових умов
проживання сім’ї.
На даний час сім'я
користується субсидією, яка призначена по грудень включно.
Що робити після зміни
тарифів ?
Перерахунок субсидії буде проведено автоматично без додаткового
звернення.
Збільшення
вартості послуг компенсується за рахунок
збільшення розміру субсидії.
Як бути тим, у кого виникла
заборгованість по квартплаті? Чи не опиняться такі люди за бортом соцзахисту?
Однозначно - ні! Бо тепер на субсидії
мають право й ті сім'ї, в яких є заборгованість по квартплаті. Спеціалісти
Мінпраці так коментують це питання відповідно до букви закону: „Відповідно
до пункту 13 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій
для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання
скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (в редакції
постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 1997 року № 1050), у разі
виникнення до 1 грудня 2006 року заборгованості з платежів за житлово-комунальні
послуги субсидія призначається за умови укладання громадянином з
підприємствами-надавачами житлово-комунальних послуг договорів про
реструктуризацію заборгованості.
Наявність поточної заборгованості, яка виникла після 1
грудня 2006 року, не впливає на визначення права на призначення житлової
субсидії. У такому випадку субсидія призначається на загальних підставах”.
То
ж, зрозуміло, заборгованість - не перешкода для отримання субсидій. Можна
додати й те, що Уряд вже доручив МінЖКГ розробити нормативний документ, який
врегулює таку новацію.
У нашій квартирі прописані 4 особи – двоє пенсіонерів з пенсією 1644 грн. та 1027 грн., не працююча
мати двох дітей віком до 3 років, яка отримує соціальну допомогу по догляду за
дитиною, та онук-студент, який отримує
стипендію 450 грн та соціальну допомогу по втраті годувальника ( 709 грн.). На
яку субсидію ми можемо розраховувати – 10% чи 15%?
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня
1998 року № 1156 „Про новий розмір
витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання
скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у
разі надання житлової субсидії” (із
змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2010 № 621), за умови призначення житлової субсидії за користування
житлом, його утримання та оплату послуг водо-, тепло-, газопостачання,
водовідведення, електроенергії, вивезення побутового сміття та рідких нечистот
(житлово-комунальні послуги) в межах норми володіння чи користування загальною
площею житла та нормативів користування зазначеними послугами громадяни,
зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), сплачують 15 відсотків
середньомісячного сукупного доходу, а за придбання скрапленого газу, твердого
та рідкого пічного побутового палива - 15 відсотків їх річного сукупного
доходу.
Якщо у складі зареєстрованих та таких,
що проживають у житловому приміщенні (будинку), осіб є діти, інваліди першої
або другої групи і середньомісячний сукупний дохід на одного зареєстрованого у
житловому приміщенні (будинку) громадянина не перевищує 50 відсотків
прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць та якщо у житловому
приміщенні (будинку) зареєстровані і проживають тільки непрацездатні громадяни,
розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах норми володіння чи
користування загальною площею житла та нормативів користування зазначеними
послугами за умови призначення житлової субсидії становить 10 відсотків
середньомісячного сукупного доходу, а за придбання скрапленого газу, твердого
та рідкого пічного побутового палива - 10 відсотків річного сукупного доходу
Оскільки
у складі зареєстрованих у Вашому житловому приміщенні є працездатні особи, за
умови призначення житлової субсидії Вам необхідно буде сплачувати за
житлово-комунальні послуги в межах норми володіння чи користування загальною
площею житла та нормативів користування комунальними послугами 15 відсотків
середньомісячного сукупного доходу.
Що буде у разі, якщо громадянин
приховав або свідомо подав недостовірні
дані про свої доходи та майновий стан?
Надання раніше
призначеної субсидії припиняється, якщо громадянин приховав або свідомо дав
невірні дані. У такому разі суму надміру виплаченої йому субсидії доведеться
повернути органу, який призначив субсидію. У разі, коли громадянин добровільно
не повернув цю суму, питання про її стягнення вирішують у судовому порядку.
Куди звертатися за порадою?
Сьогодні створено Центральний штаб по
координації надання житлових субсидій зі співробітників центрального апарату
Міністерства та аналогічні регіональні штаби, куди увійшли представники служб
соцзахисту, підрозділів ЖКГ та Пенсійного фонду на місцях в усіх областях, у
Криму, Києві та Севастополі. Працює урядова "гаряча лінія" 0800 507 309 для звернень громадян, де
вони абсолютно безкоштовно зможуть отримати за своїми запитами як усне, так і
письмове роз'яснення. Такі ж лінії відкрита в управлінні праці та соціального
захисту населення Корюківської райдержадміністрації 2-17-03.
Крім того, при кожному Управлінні праці та соціального захисту на місцях
створені спеціальні комісії, які найближчі півтора місяці будуть розглядати всі
спірні та нестандартні випадки звернень громадян в процесі масового отримання
субсидій.
Прес-служба Мінпраці