Republic P-47D-30-RA "Thunderbolt"
США
винищувач
513th FS, 406th FG, 9th AF, USAAF Номер: 4P-S (44-32773)
Cамый відомий літак компанії Рипаблик, Рипаблик Р-47 Тандерболт, спроектований Олександром Картвели, зіграв важливу роль у Другій світовій війні. Усього було випущено 15677 машин. Літак Р-47 з'явився продовженням сімейства машин, яке почалося з апарата Р-35 Олександра Сіверського й продовжилося літаками Р-43 Lancer і апаратом з більш високими літними характеристиками Р-44, що існували тільки в проекті.
Потенційні можливості апарата ХР-47В виявилися під час першого польоту 6 травня 1941 року. Незабаром зробило замовлення від Армії США на 171 серійний винищувач Р-47В. Літаки почали виходити зі складальних цехів у березні 1942 року.
На один знищений у бої Р-47 доводилося 4,6 літака супротивника. Не дивно, що винищувач Р-47 часто згадується в історії авіації Другої світової війни. Варіанти Р-47D і Р-47N залишалися на озброєнні ВПС США протягом ряду років після війни, і були зняті з озброєння тільки в 1954 році; до цього часу вони одержали нові позначення F-47D і F-47N, відповідно. Навіть після цього вони могли експлуатуватися ще багато років і полягали на озброєнні 16 країн. ХР-47J: одиничний експериментальний літак на основі Р-47D з полегшеною конструкцією й спеціальним двигуном R-2800-57(C) потужністю 2088 кВт (2800 л.с.) з турбонагнітачем 2 серпня 1944 року досягся швидкості горизонтального польоту 811 км/година - найвищої швидкості, що досягається літаком з поршневим двигуном.