З Бару приїхали і вежу причепурили.
Десь
із середини вересня жителі та гості Корюківки мали можливість спостерігати за
дивним рухом на місцевій телевежі. Відтоді ж на телекомівському паркані з’явилося і попереджувальне
оголошення про небажане паркування
транспортних засобів поблизу висотної споруди, бо
навколо (на кілька метрів у діаметрі) розлітаються краплі свіжої фарби. Як виявилося, то майже два місяці її фарбували справжні альпіністи з міста Бар,
що на Вінничині. Останній раз такі роботи проводилися у 2007 році, оскільки «за
регламентом» металева конструкція повинна фарбуватися «з голови до ніг» кожні 5
років, щоб запобігти корозійним процесам. До речі, як стало мені відомо, одночасно в
Україні відбувається відновлення лакофарбового покриття ретрансляторів у
декількох областях. Що ж стосується безпосереднього фарбування корюківської вежі,
то Концерном РРТ (радіомовлення, радіозв'язку та телебачення), а саме йому вона
належить, для виконання робіт була найнята спеціалізована підрядна організація,
яка надає послуги виробничого альпінізму. А та, в свою чергу, прислала до
нашого міста групу з
трьох чоловіків, до якої ввійшли: 31- річний майстер спорту з альпінізму
Скобчак Анатолій, 30- річний майстер
спорту з альпінізму Стуліков Володимир та 20-
річний Орел Владислав, не такий, правда, титулований, але прагне нічим не
поступатися колегам. За плечима у кожного з них багаторічний
досвід висотних робіт. Анатолій
та Володимир, наприклад, двічі брали участь у підкоренні
Ельбрусу!
На
фото (зліва направо): Стуліков Володимир,
Орел Владислав, Скобчак Анатолій.
–
Розпочалося все ще зі шкільних років, коли ми до щоденних занять спортом
долучили ще й відвідування туристичного гуртка, - почали свою розповідь хлопці,
приязно відгукнувшись на мою пропозицію
трошки поспілкуватися. – Почали ходити в походи, щоразу збільшуючи і
відстань і складність пересування та вивчаючи спеціалізоване обладнання. Через
певний час «доросли» й до підйомів у гори на серйозні висоти...
Ще в
студентські роки звела хлопців доля з людьми, що робили сходження на найвищі
гірські вершини світу. Дізналися, що готуються вони до сходження на Ельбрус –
найвищої вершини Кавказького хребта (висота – більше, ніж п’ять з половиною
тисяч метрів). Назбирали потрібну суму грошей, взяли тільки необхідне
обладнання і вирушили групою з 5 чоловік спочатку потягом до гірського масиву
(їхали аж 5 днів), потім – 21 день самого сходження (з кількаденними перервами
на акліматизацію). Сходження це проходило нелегко як фізично, так і
психологічно: за кілька днів до цього
зірвався і загинув альпініст з групи, яка підіймалася попереду наших знайомих.
Помилився, орієнтуючись, і впав в
ущелину. Гори помилок не прощають...
–
Але все ж до вершини ми дійшли і були тому дуже раді! – згадують і посміхаються
друзі. - Емоції – не передати!
Анатолій
на той час вже очолював студентський туристичний гурток, а тому через рік знову
організував групу, з якою ще раз підкорив найвищу вершину Російської Федерації.
– До
речі, - уточнює він, як фахівець. – Кордон
між Європою та Азією неоднозначний, тому нерідко Ельбрус називають ще й
найвищою європейською гірською вершиною, а за російською альпіністською
класифікацією «Ельб» (це так вони цю гору між собою називають) оцінюється як 2А
сніжно-льодова вершина.
Коли
ж старші з групи створили сім’ї і
«понароджували» по двоє діток, то з’явилася й необхідність у грошах – треба ж
членів своєї родини годувати та вдягати.
Зайнялися промисловим альпінізмом, у
якого є свої нюанси. Якщо в горах головне – це
легкість спорядження, а карабіни роблять з алюмінію та дюралю, то для
промислових альпіністів головне – надійність, тому і карабіни у них важчі, зі
сталевих сплавів (переважно іноземного виробництва).
–
Першим моїм завданням на новій роботі було – ущільнення швів багатоповерхового
панельного будинку, - продовжує розповідати Анатолій. – Начебто з завданням
впорався непогано та й замовники залишилися задоволеними, почав заробляти.
– Я
ж у свій перший робочий день одразу потрапив на колишню військову 150-метрову
вежу, яку в радянські часи використовували як «глушилку» – для перешкоджання прийняттю
програм «ворожих» радіостанцій, - підтримав розмову свого товариша Володимир. –
Монтував там обладнання для покриття місцевості мобільним зв’язком. А якщо
казати про найвищу промислову споруду, яку ми «підкорили», то це, мабуть,
250-метрова вежа в місті Ладижин, що на нашій рідній Вінничині. Там також ми
виконували завдання з монтажу обладнання мобільних операторів.
– До
слова… Чи правда, що перебої з роботою мобільного зв’язку на території Корюківщини були саме через виконання ваших
робіт?
– Та
навряд-чи. Ми про відключення такого
обладнання нікого не просили.
– А
як до вашого заробляння у такий спосіб ставляться батьки, дружини?
– Не
можемо сказати, що спокійно, але нормально. Дружини, ті взагалі – наші,
місцеві, «доморощені». Самі ще з-за шкільної парти з нами в походи ходили. Тому
знають, що до своєї роботи ми ставимося зі всією відповідальністю.
– А взагалі
не страшно на таких висотах працювати? – запитую, думаючи про те, чи зміг би
сам подолати відстань хоча б до середини нашої споруди, не кажучи вже про її
«маківку» (для довідки і порівняння: висота корюківскої вежі – 75 метрів).
– Та
ні. Ми вже звикли, – відказують. – Чомусь не було страху і в дитячо-юнацькі роки. Не
думали тоді про це… Просто обов’язково підстраховуватися
треба, бо випадки всілякі можуть бути.
– І
були?
– Не
без цього. От нещодавно мій кум знехтував підстраховкою і з
даху п’ятиповерхівки злетів, - хитає
головою Володимир. – Живий залишився, бо у свіжозкопану клумбу впав. Отримав
кілька переломів, до сих пір лікується. Слава Богу, що з хребтом все гаразд, а
решта – позростається. А сам я одного
разу метрів з вісім вільного падіння пережив. Не помітив, як карабінчик
розмуфтився і розстібнувся. Страховочний
трос врятував. Добре, що ні об що не
вдарився з розгону, а то б…
–
Там, зверху, вітри дужчі, - це вже Владислав
долучається, щоб і собі не відставати від старших. – Тому без страховочної
линви ніяк! Одного разу нашого колегу на моїх очах на 100-метровій висоті несподіваний
порив вітру підняв з оглядового майданчика і «переставив» десь на метр убік. Хвилин з
десять після того він просто сидів і глибоко дихав, заспокоюючись. Той, хто
думає, що ніякої труднації в нашій
роботі немає, нехай спробує, може й дізнається звідки адреналін виділяється...
Погоджуюсь.
Ризикують хлопці щоразу, коли віддаляються від Землі-матінки. Та для виконання таких робіт однієї
сміливості, мабуть, не достатньо.
– Треба ж іще й немалі кошти на дороге
спорядження витратити? – киваю на їхні «знаряддя праці».
–
Так. На одного треба як мінімум 1,5 тис.
доларів затратити для повного спорядження. На цьому не економимо, купуємо все у
перевірених фірм, бо ж «на кону» стоять
наші життя, здоров’я.
Запитав
ще хлопців, чи не бачили вони наслідків цьогорічного влучання у вежу блискавки. Кажуть, що не
помітили нічого. А розряд блискавки, до речі, був тоді таким сильним, що тим, хто знаходився
на чергуванні в приміщенні під вежею, від її «пострілу» аж вуха позакладало. Про
той випадок розповідав якось черговий радіотелевізійного передавального центру
(РТПЦ) Концерну радіомовлення радіозв’язку та телебачення Анатолій Боцманов.
– Та
це вже другий такий випадок на моїй пам’яті, а працюю я тут вже 30років, - каже. – Подібний прицільний розстріл нашої вежі
небесними силами був десь у середині 80-х років минулого століття. Нещодавнє ж
влучання блискавки, ймовірно, відбулося в антенно-щоглову споруду (АЩС). Я
навіть собою відчув присутність її електромагнітного поля – волосяний покрив на
тілі аж дибки став. І зовсім не від страху
– ось вам і будь ласка: закони
фізики на практиці.
– Що
ж накоїла тоді непрохана гостя, так зненацька «підморгнувши» з-за хмар? – питаю.
–
О-о-о, вона не жартувала: вмить було виведено з ладу частину радіорелейного
обладнання, також пошкоджено й частину обладнання міських АТС і міжміські
канали телефонного зв'язку, роботу яких, до речі, було оперативно відновлено...
– пояснив Анатолій Трохимович.
Наше місто з висоти пташиного льоту...
Цікаво.
Але повернемося до героїв публікації. Затриматися їм в наших краях довелося аж на
півтора місяці замість двох тижнів, як зазвичай для роботи на подібних вишках.
Погода завадила оперативно відпрацювати – дощі постійно перешкоджали якісному
виконанню робіт. Але хлопці не сумували: і грибів у наших лісах назбирали і щук
на міському ставку спінінгом наловили. Справжні чоловіки знайдуть чим зайнятися
– без діла сидіти не будуть! А фарбування вежі оце днями закінчили. Бачили, яка
гарненька тепер? І корозія їй вже не так страшна.
Тож
побажаємо нашій телевежі залізного (у прямому сенсі слова) здоров'я, а її «візажистам»
– впевненості в своїх силах та завжди
після чергового підйому –вдалого спуску й очікуваної твердості під ногами!